11/23/2003

شرق: آیا وب سایت روزنامه جام جم روزانه ۳۵۰ هزار بازدید کننده دارد؟

جام جم آن لاين در خبري كه روز شنبه 24 آبان ماه روي سايت خود مي فرستد، با افتخار اعلام مي كند به ركورد 350 هزار هيت (Hit) روزانه دست يافته است: «براساس ركوردهاي ضبط شده روي سرور www.jamejamdaily.net، روز دوم نوامبر برابر با يازدهم آبان ماه تعداد هيت هاي خورده شده به صحفات روزنامه سايبر جام جم آن لاين از مرز 350 هزار فراتر رفت. لاگ فايل هاي (Log Files) جام جم آن لاين نشان مي دهد از ماه اكتبر به اين سو ميزان هيت از 210 هزار به تدريج سير صعودي خود را شروع كرده كه اين امر بيانگر مراجعه فشرده كاربران فارسي زبان براي دسترسي به [روز آمدترين] اخبار مندرج در سايت جام جم آن لاين بوده است.» خـوب، مـبـارك اسـت! مـا هـم بـلنـد مي شـويـم و بـراي روزنـامـه سـايـبـر ايـراني كه در طـراحـي صـفـحـاتـش از وب سـايت روزنـامـه انگليسي زبان گاردين الهام گرفته است، يك كف مرتب مي زنيم.

...اما اين متغير ها و فاكتورهاي سنجش ميزان بازديد كدامند و از ميان آنها كدام يك به بهترين وجه خواسته ما را برآورده مي كنند؟ ابتدايي ترين و ساده ترين متغير همان هيت است؛ يك درخواست از سرور براي دسترسي به يك فايل متن يا گرافيك.به عنوان نمونه، اگر يك صفحه وب حاوي 10 آيكون باشد كه هر كدام از آنها به عنوان يك تصوير گرافيكي در سرور ذخيره شده اند، يك بار بازديد از اين صفحه 11 هيت را در سرور ثبت مي كند. 10 تا براي آيكون ها و يكي هم براي خود صفحه. به اين ترتيب، متغير دوم هم تعريف مي شود: بازديد از يك صفحه يا Page View. در حقيقت آنچه كه بايد براي يك وب مستر مهم تر باشد، همين ميزان «بازديد از صفحه» است. به اين ترتيب مشخص مي شود كه مثلا فلان صفحه از سايت كه يك خبر حادثه اي داشته، امروز ده هزار بار بازديد شده است، و صفحه اي كه مقاله اقتصادي داشته سه هزار بار. آخر سر هم مي توان همه اينها را با هم جمع زد و گفت كه امروز مثلا 24 هزار بار از صفحات مختلف سايت بازديد شده است. اما آيا اين رقم نشان دهنده آن است كه 24 هزار آدم مختلف به سايت مراجعه كرده اند؟ مسلم است كه خير.متغير ديگري هست موسوم به «بازديد كننده» يا Visitor، كه هم ارز شخصي است كه وارد سايت شده است - خواه ده صفحه را بازديد كرده باشد و يا يك صفحه- در نهايت مقدار آن براي يك بازديد كننده مشخص ثابت است. تعيين اين فاكتور هم چندان دشوار نيست!

اما بهتر است در بررسي آمار مراجعان به يك سايت خبري و ارائه آن به مخاطبان واقع بينانه تر عمل كنيم و سعي نكنيم با ذكر اعداد و ارقام هر چند درست اما نامتناسب با موضوع، براي خود محبوبيت مجازي ايجاد كنيم. حتي در دنياي مجازي اينترنت هم بيش از هر چيز ديگري واقعيت خريدار دارد.

نوشته روزنامه شرق برابر با یکم آذر ۱۳۸۲ بخش رسانه

0 Comments:

Post a Comment

<< Home